3 jednoduchá pravidla, díky kterým pro sebe najdeš vhodnou byznys mentorku nebo mentoringový program

Poslední dobou je v on-line kruzích byznys mentoring třaskavé téma. Drahé mentoringové programy, které se prodávají jen na základě osobního kontaktu. Nedohledatelné prodejní stránky. Stín nejistoty, co přesně za své peníze získáváš.

Zamlžená komunikace, ze které není jasné, pro koho je vlastně program určený a jaké výsledky ti přinese. Přehlídka atraktivních čísel a individuálních úspěchů, které budí obdiv, avšak ověřování tvrzení je disciplína hodná Sherlocka Holmese.

Je on-line novodobá „navoněná zdechlina“?

Nezkušené byznys mentorky, které si platí drahé mentoringové zahraniční programy a pak je bez licenčního práva zprostředkovávají českému publiku. Podobnost je v některých případech tak nápadná, že původní zdroj by neodhalil jen slepec.

Nafouknuté pracovní zkušenosti. Z dvou let na pozici projekťáka v korporátu, přidáním nuly během vteřiny 20 let zkušeností ve vedoucích pozicích. Z jednoho vydělaného milionu, 10 mega ročně. Papír (respektive web) snese všechno.

Jak situaci komentují další mentorky a samy klientky, které už služeb mentorky využily?

V mojí fcb skupině Úspěšné ženy, byznys koučink a mentoring pro podnikatelky ve službách hlasovalo přes 200 žen v anketě, podle čeho si vybírají byznys mentorku. A tady je výsledek ankety:

Zatímco kouč musí umět klást otázky, mentor je odborník na danou věc. Mentor musí mít zkušenost v oboru, to je prostě základ. Další nutností je znalost procesu, od mapování situace, stanovení si cíle až po schopnost uvést jednotlivé kroky do praxe a schopnost provést klienta úspěšně celým procesem.

Elementární nutností je důsledné nastavení vzájemného kontraktu, co je cílem spolupráce a co jak bude mentor a mentee řešit, kde leží kompetence za jednotlivé části procesu apod.

Zkušená mentorka Jitka Štádlerová téma dál doplňuje: „Mentor by měl znát dobře sám sebe, aby nesklouznul do nějaké mentorské pasti – např. „jen já to vím“, aby nepodporovat závislosti metee na rozhodnutí mentora a další.

A měl by si zároveň umět uvědomit potenciál klienta, protože někdo opravdu potřebuje postup krok za krokem a u někoho naopak je to více koučink s občasným tipem. Těch věcí je celá řada a samozřejmě, jako ve všem je důležité, aby si ti dva sedli, i když třeba i tohle by měl zkušený mentor umět ošetřit.“

Copywriterka Markéta zase popisuje, co bylo důležité pro ni, když hledala mentorku: „Mentorku jsem si vybrala na základě doporučení, pocitu z webu a přesahu do jiných oblastí a poslední dílek byla ochutnávka (resp. minikurz). Hledala jsem někoho, kdo mi porozumí nejen byznysově.“

Pokud už minimálně rok podnikáš, tak máš nejspíš celkem jasnou vizi a víš, kam chceš svoje podnikání směřovat. Dozrála jsi a už se nechceš v podnikání plácat sama. Rozhodnutí investovat do kvalitního mentoringu je dalším logickým krokem.

Jak se vyznat v džungli nabídek a vybrat si tu správnou mentorku přímo pro tebe?

 

PRAVIDLO Č. #1: INVESTICE BY SE TI MĚLA MNOHONÁSOBNĚ VRÁTIT A VYPLATIT

Byznys mentoring je trendy, protože pomáhá podnikatelkám vydělávat více peněz. Obory, které ti pomohou víc vydělat, nebo významně ušetřit, byly vždycky tak nějak víc sexy. Podobně jako muž, který dokáže zabezpečit rodinu. Nejen finančně.

Za byznys mentoring jsme ochotné s vidinou akcelerace výdělku utrácet šesticiferné částky. Teda jak kdo. Někdo i víc. A je to OK. Jen je potřeba na výdaj pohlížet jako na investici. Každá investice by se ti měla několikanásobně vrátit. Jinak to není investice.

Než za nějaký program utratíš hromadu peněz, dobře si propočítej, jestli je návratnost tvojí investice vůbec reálná. Ptej se sama sebe, proč chceš do programu investovat.

  • Je to kvůli know-how?
  • Podpoře a sdílení?
  • Osobnímu a mentálnímu růstu?
  • Implementaci teorie do praxe?

Co je tvým cílem, čeho chceš dosáhnout, kam se chceš posunout? Je plánovaný posun reálný ve vztahu k tomu, kde jsi teď? Máš potřebné zdroje k tomu, abys vytoužené mety dosáhla?

A pak se ptej, jestli ti daný program nebo služba skutečně pomůže výsledku dosáhnout. Jasně, nikdo za tebe neudělá tvou práci. Koncepce a struktura programu mnohé napoví, ale o reálných výsledcích a reálné zkušenosti se z ní nedozvíš vůbec nic.

V první řadě si ujasni, co chceš a potřebuješ ty. Pak se dívej na to, která mentorka nebo program odpovídá tvým potřebám. To je nutný první krok.

 

PRAVIDLO Č. #2: NAKAŠÍROVANÉ AMATÉRY NAJDEŠ V KAŽDÉM OBORU

Rozhlédni se kolem sebe a projdi si své investice v jiných oblastech. Kolikrát sis koupila drahou designovou věc (originální kousek oblečení, kabelku, boty, sportovní výbavu apod.) a ukázalo se, že kvalita byla na hony vzdálená ceně?

Během deseti let na pozici teamleaderky mi rukama prošly stovky životopisů. Přijímala jsem lidi a týmové spolupracovníky na nejrůznější pozice. Od projektových manažerů, po programátory, specialisty na SEO, obsah, web editory, PRisty apod.

Všichni se snažili ukázat v lepším světle, co se týče jejich znalostí, zkušeností a dovedností. Řada z nich se dělala několikanásobně lepší, než ve skutečnosti byla. Nebyl v tom zlý úmysl. Prostě jen chtěli uspět a byli přesvědčení o tom, že případné nedostatky ve znalostech si rychle osvojí. A měli pravdu.

Jenže desítky let zkušeností a přímé práce s daným tématem nenahradí 20 přečtených knížek. Ty tě totiž nenaučí reagovat na nejrůznější situace a vybírat z daných možností optimální řešení buď na míru danému klientovi, nebo jeho situaci.

Aromaterapeutka Janka, která také mentoruje, doplňuje svůj pohled: „Pro mě je důležitá vzájemná sympatie, důvěra, autenticita, ale také zkušenost v oboru a kredibilita.“

V každém oboru najdeš kvalitní lidi a produkty, stejně jako šmejdy. On-line prostředí mnohé umě skryje. A my samy k tomu přispíváme tím, že v něm snadněji a rády podléháme iluzi. Iluzi, která je odtržená od reality. Navíc v on-linu je o dost snazší udělat se hezčí. Obzvlášť, když z velké části podnikáš na automat.

Co s tím? Ber to prostě jako fakt a důkladně si proklepni každého, komu chceš svěřit vlastní peníze. Podobně, jako by sis proklepla realiťáka, kterému chceš svěřit prodej domu. Nebo finančního poradce, kterému chceš svěřit rodinné investice.

Seš rozhodnutá investovat do spolupráce s byznys koučkou nebo mentorkou? Neboj se položit jí otázky na tělo:

  • Jak dlouho tě reálně živí to, co děláš?
  • Jakých úspěchů jsi za svou kariéru dosáhla?
  • U koho a jak se vzděláváš?
  • Máš svého kouče, mentora, supervizora?
  • Jakých výsledků dosahují tvoji klienti?
  • Máš koučovací nebo mentorovací výcvik?
  • Jaké je tvoje proč? Proč to děláš?

Má mentorka nějaké levnější programy? Vstup a zažij, jak funguje a jestli ti její styl vyhovuje. Přímá zkušenost ti dá nejvíc.

 

PRAVIDLO Č. #3: ZAMĚŘ SE NA VÝSLEDKY A CHTĚJ KONTAKTY NA REÁLNÉ LIDI

Každý dobrý mentor by měl mít před tebou v daném oboru, ve kterém chceš mentorovat, výrazný náskok. Ne opravdu by to neměl být rok nebo dva roky praxe. Proč?

Protože sebeušlechtilejší úmysly léta praxe s reálnými lidmi, s reálnými situacemi a v reálném prostředí, prostě nenahradí. Pokud praxe chybí, bude tě mentorka manévrovat do řešení, které se osvědčilo jí. Protože nemá tolik různorodých zkušeností, aby viděla stovky cest k cíli a dokázal ti představit a doporučit ty nejlepší pro tebe.

A to může být pro tvoje podnikání fatální. Obzvlášť, když jsi na začátku. Znám spoustu podnikatelek, které se zasekly na napsání e-booku, vymýšlení on-line kurzů a fancy digi produktů, místo toho, aby se soustředily na aktivní prodej.

Strategií jsou stovky a tisíce. Ale ne všechny se hodí pro každého. Mentorka by měla mít sakra komplexní pohled na dané téma. Ideálně roky sama podnikat v oboru, kterému se věnuješ. A mít reálné výsledky. Konstantní a trvalé. Žádné hurá akce.

Veronika, multipotenciálka a specialistka na možnosti možností k tomu dodává: „Určitě lustruju a skenuju. Reference nečtu, ale dívám se, kdo je dával. Dívám se, kdo jsou fanoušci, sledovatelé a podporovatelé. Sleduji, jak ta žena přemýšlí a manifestuje. Web či eShop si hooodně proklikám a často koukám na VOP a GDPR.“

Kašli na reference na webu a chtěj kontakty na reálné lidi: bývalé spolupracovníky, šéfy, týmové kolegy, současné klienty. A klidně si s nimi zavolej a vyptej se jich na cokoli, co tě zajímá. Ne, fakt to není blbé, když chceš dát někomu 100 tis. +, těžce jsi ty peníze šetřila a víš, že to je na dlouhou dobu jediná investice, kterou si můžeš dopřát.

Zajímej se o pracovní i životní úspěchy mentorky. O její kariéru a profesní dráhu. Ověř si, jestli ti o sobě sděluje pravdivé informace.

Příklad ze života mentorky

Představ si, že si zaplatíš byznys mentorku, která díky svému vlastnímu směru a strategii vydělala miliony. Soustředila se dejme tomu 5 let na to, aby se ve svém podnikání prosadila. Zkoušela nejrůznější strategie, které byly relevantní k jejímu byznysu a zaměření.

Soustředila se na sebe. Pravděpodobně v té době nepracovala s klienty 1-na-1 a možná dokonce podnikala v úplně jiném oboru než ty. Dejme tomu, že po 5 letech podnikání jako freelancer založila s.r.o., spadla do DPH, prostě a jednoduše, její podnikání je stabilní a profitabilní.

A ona najednou vidí potenciál v tom předávat svoje znalosti a zkušenosti dál. Vyzkoušela přece tolik strategií a nástrojů. Některé jí perfektně zafungovaly, jiné byly slepá ulička.

Má ušlechtilý úmysl. Chce ti pomoct, abys netápala. Jenže opomněla jednu důležitou věc. Vše, co vyzkoušela, posuzovala optikou relevance sama k sobě. K vlastní autenticitě. K prostředí a podmínkám, které má ona. A ne ty. Nakolik je ti tato osoba schopná skutečně efektivně poradit s tvým byznysem?

Jak to mám já?

Mám 20 let praxe jako nezávislá konzultantka v médiích, marketingu a PR. Posledních 10 let let jsem se pohybovala pouze v prostředí v on-linu a vedla magazíny s milionovou měsíční návštěvností. Moje zaměření bylo marketing, content marketing, strategické plánování a leadership.

Od roku 2004 jsem freelancer. Letos jsem založila vlastní s.r.o. Moje příjmy se x let stabilně držely okolo milionu ročně. Můj finanční cíl pro rok 2021 je 2 – 3 mio a zatím výsledky nasvědčují tomu, že se mi ho podaří splnit.

Absolvovala jsem stovky hodin seberozvojových seminářů, v rámci vlastních výcviků stovky hodin terapií 1-na-1, mentoringů a supervizí. 10 let jsem vedla týmy a vždy se mi podařilo vybudovat skvělý kolektiv.

Ano, ne vše si vždy 100% sedlo. Což je naprosto OK. Taky neberu ke spolupráci všechny klientky, které o to stojí a můj styl nemusí sednout každému.

5 let jsem intenzivně koučovala a vedla terapie 1-na-1 i prožitkové workshopy. Fungovala jsem převážně na doporučení a měla plno. K tomu jsem konzultovala pro malé firmy a podnikatele, ale i obří nadnárodní korporace.

Během let vlastní praxe s klienty i sama na sobě jsem se přesvědčila, že mindset stojí za naším byznys úspěchem minimálně z 80%. U někoho je to víc. Proto jsem si udělala transformativní koučovací a terapeutický výcvik. Abys nemusela chodit nikam jinam.

Protože když začneme společně řešit byznys, vždycky se otevřou staré rány a vykouknou nějací bubáci: strachy, sabotéři, pocity nedostatečnosti apod. Nepotkala jsem klientku, se kterou bych toto nemusela řešit.

Se mnou dostaneš komplexní péči. Nemusíš hledat byznys mentorku, koučku a ještě terapeutku a všem vyprávět svůj příběh a znovu se odhalovat. Jedno je jisté. Když si nepoladíš hlavu, žádná super funkční byznys strategie tvůj byznys nespasí.

A co o mě říkají moje klientky?

Koučka Tereza: „Adélu jsem vyhledala v listopadu. Hledala jsem mentorku, která má bohaté zkušenosti s online podnikáním a pomohla by mi se strategií pro rozjezd toho mého.  Cílem bylo, abych měla naplněnou koučovací praxi do tří až šesti měsíců od začátku podnikání.

Absolvovala jsem úvodní konzultace s několika mentorkami.

Adéla byla věcná, netlačila na mě a necítila jsem ani malý náznak manipulace, to bylo pro mě po předešlých zkušenostech stěžejní. Osobní sympatie byly pro mě velmi důležité.  Přístup Adély mi vyhovoval, nevodila mě za nos, mluvila k věci a sdílela se mnou tipy i doporučení.

V půlce ledna (dva měsíce od začátku podnikání a dva týdny od odchodu z práce) jsem měla praxi plnou! Nemusela jsem čekat šest, a dokonce ani tři měsíce.“

Taky chceš nastartovat svoje podnikání a získat pro sebe a svůj byznys skutečně holistickou podporu? Zjisti, jestli jsi snová klientka pro náš parádní projekt LA SCHOLA, který se nám s Ludmila Hoosová zrodil pod rukama.

A než vyplníš náš dotazník, tak si nás pořádně vygoogli a prolustruj 🙂

, , , , , , , , , , ,
Menu